Tips voor veilig rijden in de winter 🚗 ❄️

Paulien 29 november 2021

De zomer vol zonnige dagen is voorbij, de herfst is begonnen en het wordt langzamaan steeds kouder. De winter staat voor de deur en het zal ook weer gaan vriezen. Door de kou stap je sneller de auto in, vaak ook voor kortere stukjes. Maar pas op, de winter is verraderlijk enh het kan soms (onverwachts) glad zijn. Verder is het zicht minder door de lange nachten en grauwe dagen. Let dus goed op!

Ook in de winterperiode zijn er veel leuke Klup activiteiten waar je naartoe kunt gaan. Wat dan belangrijk is, is dat je veilig de weg op gaat en goed voorbereid bent. Daarom hier aan aantal tips voor veilig rijden in de winter!

Tip 1: De auto winterklaar maken

De auto winterklaar maken kan op een aantal manieren. Sommige dingen kun je zelf doen, en met andere zaken kunnen ze je bij de garage goed helpen. Allereerst, controleer de auto. Er zijn een aantal zaken die je moet controleren voordat jouw auto klaar is voor de winterkou. Controleer bijvoorbeeld of er nog genoeg ruitenwisservloeistof in het reservoir zit. Kan er wat bij? Zorg dan dat je de antivries vloeistof gebruikt. Dit kan goed van pas komen! Controleer daarnaast ook de koelvloeistof en ga na of die tegen lage temperaturen bestand is.

Ruitenwissers

Iets wat vaak wordt vergeten is het controleren van de ruitenwissers zelf. Maken ze de ruit echt schoon of laten ze strepen achter? In het laatste geval zijn ze aan vervanging toe. Juist in een periode waarin het sneller donker is en er veel neerslag kan vallen is elk beetje extra zicht mooi meegenomen.

Lak van de auto

De lak van auto’s wordt aangetast door het zout waarmee de weg wordt bestrooid. De aantasting kun je voorkomen door de auto in de wax te zetten. Hiermee creëer je een beschermlaag die de lak mooi houdt.

Kies de juiste banden

Je kunt in de winter kiezen voor winterbanden of vierseizoenenbanden. We raden aan om te kiezen voor de winterbanden voor de meeste veiligheid.

Er is een verschil tussen deze bandensoorten. Allereerst is het profiel van een winterband heel anders. Bandenexpert Continental legt het zo uit:

“Een winterband heeft in het profiel inkepingen zitten, de zogenoemde lamellen. Deze zorgen voor grip bij remmen en optrekken. Op winterbanden zijn vaak horizontale en verticale lamellen te vinden. De horizontale lamellen liggen dwars op het profiel van de band en zorgen voor grip. Het profiel vervormt namelijk tijdens het rijden en de lamellen werken als een soort ‘grijpers’ waardoor meer grip geboden wordt. De verticale lamellen dienen voor de stabiliteit in de bochten.”

Ook het materiaal van de banden is verschillend. Het materiaal van de zomerband wordt hard wanneer de temeratuur daalt en daardoor krijg je een langere remweg. Het materiaal van winterbanden blijft wel soepel en elastisch. Het verschil in remweg met een snelheid van 50 km/u en vriestemperatuur is zeker 35 meter. Met winterbanden sta je in 30 meter stil en met zomerbanden moet je rekening houden met zeker 65 meter.

Let op! Wissel de banden wel op tijd weer terug. Winterbanden in de zomer zorgen namelij kvoor een hoger verbruik en grotere slijtage, waardoor ze dus eerder aan vervanging toe zijn.

Doe een wintercheck

Heb je geen tijd of ervaring met het winterklaar maken van de auto? Doe dan een wintercheck bij de garrage. Hierbij wordt de auto gecontroleerd op de belangrijkste punten voor de winter. Denk hierbij aan de controle van de V-snaar, radiateur en de schokdempers. Veel van deze onderdelen kun je zelf niet controleren dus is het altijd verstandig een wintercheck uit te laten voeren. Dit kan vaak al vanaf 15 euro.

Tip 2: Zorg voor goed zicht

Heeft het hard gevroren? Grote kans dat je niets meer door de ramen van je auto kunt zien. Dit kun je helpen voorkomen door een speciaal ijsdeken of voorruitfolie over de voorruit van de auto te leggen. Deze zullen het bevriezen van de ruit voorkomen. Dit scheelt je al gauw een aantal minuten krabben. Ook kun je de ruiten de avond van te voren inspuiten met antivries spray.

Heb je geen ijsdeken of niet voldoende voor alle ruiten? Dan zul je het ijs er zoveel mogelijk af moeten halen. Dit kun je natuurlijk met een ruitenkrabber doen, maar met een spray gaat dit een stuk makkelijker. Daarnaast wil een ruitenwisservloeistof met antivries ook goed helpen.

Als er nog een dikke laag sneeuw op de auto ligt, haal dat er dan ook af. Tijdens het rijden valt de sneeuw van het dak en dat kan het zich van de auto achter je belemmeren of je eigen zicht als je remt en het naar voren valt. Veilig voor de bestuurder achter je en jij hebt minder kans op een auto in je kofferbak.

Wat moet je NIET doen?

De auto stationair laten draaien wordt vaak gezien als snelle oplossing, maar de auto wordt eigenlijk pas echt warm als je gaat rijden. De motor blijft relatief koud als de auto stilstaat en daardoor heb je er weinig profijt van. Ook is het laten draaien van een koude motor slecht voor het milieu doordat de verbranding dan nog niet goed op gang is. Gooi ook zeker geen warm water op je ruiten. De snelle overgang van kou naar warm kan ervoor zorgen dat er sterretjes of scheuren ontstaan.

Tip 3: Bevroren autodeuren voorkomen

Als je ’s ochtends geen tijd (of zin) hebt om alles te ontdooien is het verstandig om voorzorgsmaatrgelen te nemen tegen het dichtvriezen van de deuren. Je kunt een speciaal middel kopen en daarmee de rubberen randen in smeren. Ook kun je ervoor kiezen om talkpoeder te gebruiken, dit voorkomt dat het rubber vast vriest.

Heb je de juiste middelen niet in huis?

Je kunt gerust een föhn of warm water gebruiken om de deuren en sloten te ontdooien. Het carrosserie is een stuk minder kwetsbaar voor plotselinge temperatuurverschillen dan glas. Mik wanneer je dit gaat doen natuurlijk niet op het raam!

Naast de deuren zou ook de handrem vast kunnen vriezen. Je kunt er dan voor kiezen om de aut in de eerste versnelling te laten staan wanneer je deze parkeert om dit te voorkomen. Heb je de handrem wel gebruikt? Probeer deze dan eerst nog iets verder omhoog te trekken om het ijs te breken. Wil dat niet lukken? Dan kun je alsnog proberen de remleidingeen te ontdooien door de auto stationair te laten draaien.

Tip 4: Accuproblemen voorkomen

De accu heeft het zwaar te verduren in de winter. Zeker als er voornamelijk korte ritten gemaakt worden met de auto, bestaat de kans dat de dynamo niet genoeg nieuwe stroom aan de accu levert om die weer op te laden. Probeer ds regelmatig een langere rit te maken. Zorg dat je ook altijd startkabels in de auto hebt liggen. Weet je niet precies hoe je deze moet gebruiken? Bel dan de hulpdiensten , ook als je bijvoorbeeld geen lid bent van de ANWB kun je gebruik maken van Pechulp On-Demand.

Tip 5: Pas je rijgedrag aan

De auto moet de eerste kilometers goed opwarmen. Meteen vol gas wegrijden kan een negatief effect hebben op de motor. Rijd de eerste paar minuten dus wat rustiger dan je normaal zou doen.

Als er sneeuw ligt of wanneer de weg nog glad is, houd dan extra afstand van je voorganger. De remweg is vaak langer en je kunt door afstand te nemen op een geleidelijke manier vaart minderen. Over het algemeen heeft rustiger rijden als voordeel dat je minder snel in de slip raakt. Gebeurt dit toch? Trap dan de koppeling in en stuur de kant op waar je heen wil tot de banden weer grip hebben.

Ook bij het wegrijden kunnen de banden doorslippen. Trek daarom rustig op en probeer het eventueel in een hogere versnelling. Er komt op deze manier minder kracht op de banden en je kunt daardoor makkelijker optrekken uit de sneeuw.

Doe voorzichtig

Zoals je kunt lezen zijn er een heel aantal zaken die je kunt ondernemen om veilig de weg op te gaan in de winter. Vertrouw je het niet? Blijf dan vooral lekker thuis of bij jou in de buurt!

Maak een activiteit aan

Deel dit artikel

Facebook LinkedIn LinkedIn LinkedIn Whatsapp

Wat is Klup?

Klup is dé app voor avontuurlijk 50-plus! Vind een grote diversiteit aan activiteiten en ontmoet eenvoudig nieuwe mensen. Dit wil je echt niet missen dus we nodigen je van harte uit voor de Klup app. Ontmoet, geniet en ga er samen op uit!

Start met Kluppen Meer informatie over Klup