Het is een ontzettend warme en zonnige zomer en een gematigde herfst geweest. Helaas staat nu de winter voor de deur en zal het weer gaan vriezen. Door de kou stap je wat sneller in de auto, ook voor de kleine stukjes. Maar pas op, de wintertijd is verraderlijk.
Het kan (soms onverwachts) glad zijn en het zicht is vaak minder door de langere nachten en grauwe dagen. Ook in de winterperiode zijn er veel leuke Klup activiteiten en evenementen waar je naar toe kunt gaan. Het is dan wel belangrijk om veilig de weg op te gaan en daarom hebben we een aantal tips verzameld.
Tip 1: De auto winterklaar maken
De auto winterklaar maken kan op een aantal manieren. Sommige dingen kun je zelf doen, en met andere zaken kunnen ze bij de garage goed helpen.
Controleer de auto
Er zijn een aantal zaken die je moet controleren voordat jouw auto klaar is voor de winterkou. Controleer bijvoorbeeld of er nog genoeg ruitenwisservloeistof in het reservoir zit. Kan er wat bij? Zorg dan dat je de antivries ruitensproeiervloeistof gebruikt. Dit kan zeker van pas komen. Controleer daarnaast ook de koelvloeistof en ga na of die tegen (extreem) lage temperaturen bestand is.
Iets wat vaak wordt vergeten is het controleren van de ruitenwissers. Maken ze de ruit echt schoon of laten ze strepen achter? In het laatste geval zijn ze aan vervanging toe. Juist in een periode waarin het sneller donker is en er veel neerslag is kun je dat beetje extra zicht goed gebruiken.
De lak van auto’s wordt aangetast door het zout waarmee de weg wordt bestrooid. De aantasting kun je voorkomen door de auto in de wax te zetten. Hiermee creëer je een beschermlaag die de lak mooi houdt.
Kies de juiste banden
Je kunt in de winter kiezen voor winterbanden of vierseizoenenbanden. We raden aan om te kiezen voor de winterbanden voor de meeste veiligheid.
Verschil tussen winter- en zomerbanden
Allereerst is het profiel van een winterband heel anders dan die van een zomerband. Bandenexpert Continental legt het zo uit:
“Een winterband heeft in het profiel inkepingen zitten, de zogenoemde lamellen. Deze zorgen voor grip bij remmen en optrekken. Op winterbanden zijn vaak horizontale en verticale lamellen te vinden. De horizontale lamellen liggen dwars op het profiel van de band en zorgen voor grip. Het profiel vervormt namelijk tijdens het rijden en de lamellen werken als een soort ‘grijpers’ waardoor meer grip geboden wordt. De verticale lamellen dienen voor de stabiliteit in de bochten.” ~ Continental
Ook het materiaal van de banden is verschillend. Het materiaal van de zomerband wordt hard wanneer de temperatuur daalt en daardoor krijg je een langere remweg. Het materiaal van winterbanden blijft wel soepel en elastisch. Het verschil in remweg met een snelheid van 50 km/u en vriestemperaturen is zeker 35 meter. Met winterbanden sta in in 30 meter stil en met zomerbanden moet je rekening houden met 65 meter.
Wissel de banden wel op tijd weer terug. Winterbanden in de zomer zorgen namelijk voor een hoger verbruik en grotere slijtage, waardoor ze dus eerder aan vervanging toe zijn.
Doe een wintercheck
Heb je geen tijd voor of ervaring met het winterklaar maken van de auto? Doe dan een wintercheck bij de garage. Hierbij wordt de auto gecontroleerd op de belangrijkste punten voor de winter. Denk aan de controle van de V-snaar, radiateur en de schokdempers. Veel van deze onderdelen kun je zelf niet controleren dus is het altijd verstandig een wintercheck te laten uitvoeren. Dit kan vaak al vanaf €15.
Tip 2: Zorg voor goed zicht
Heeft het hard gevroren? Grote kans dat je niets meer door de ramen van je auto kunt zien. Dit kun je helpen voorkomen door een speciaal ijsdeken of voorruitfolie over de voorruit te leggen. Deze zullen het bevriezen van de ruit voorkomen. Scheelt je al gauw een aantal minuten krabben. Ook kun je de ruiten de avond van tevoren insprayen met antivries spray.
Heb je geen ijsdeken of niet voldoende voor alle ruiten dan zul je het ijs er zoveel mogelijk af moeten halen. Dit kun je natuurlijk alleen met een ruitenkrabber doen, maar met een ruitontdooier spray gaat dit een stuk gemakkelijker. Daarnaast wil een ruitensproeiervloeistof met antivries ook goed helpen.
Als er nog een dikke laag sneeuw op de auto ligt, haal dat er dan ook af. Tijdens het rijden valt de sneeuw van het dak en dat kan het zicht van de auto achter je belemmeren. Veilig voor de bestuurder achter je en jij hebt minder kans op een auto in je kofferbak.
Wat moet je niet doen?
De auto stationair laten draaien wordt vaak ook gezien als snelle oplossing, maar de auto wordt pas echt warm als je gaat rijden. De motor blijft relatief koud als de auto stilstaat en daardoor heb je er weinig profijt van. Ook is het laten draaien van een koude motor slecht voor het milieu doordat de verbranding dan nog niet goed op gang is.
Gooi ook zeker geen warm water op je ruiten. De snelle overgang van kou naar warmte kan ervoor zorgen dat er (grote) scheuren ontstaan.
Tip 3: Bevroren autodeur voorkomen
Als je ‘s ochtends geen tijd (of zin) hebt om alles te ontdooien is het verstandig om voorzorgsmaatregelen te nemen tegen het dichtvriezen van de deuren. Je kunt een speciaal middel kopen en daarmee de rubberen randen in te smeren, maar je kunt ook kiezen voor talkpoeder. Ook dit voorkomt dat het rubber vastvriest.
Ben je dit nou vergeten of had je niet de juiste middelen in huis? Dan kun je gerust een föhn of warm water gebruiken om de deuren en de sloten te ontdooien. Het carrosserie is een stuk minder kwetsbaar voor plotselinge temperatuurverschillen dan glas. Natuurlijk niet op het raam zelf mikken.
Naast de deuren zou ook de handrem vast kunnen vriezen. Je kunt er dan voor kiezen om de auto in de eerste versnelling te laten staan in plaats van de handrem aan te trekken. Heb je de handrem wel gebruikt, probeer ‘m dan eerst nog iets verder omhoog te trekken om het ijs te breken. Wil dat niet lukken dan kun je alsnog proberen de remleidingen te ontdooien door de auto stationair te laten draaien.
Tip 4: Accuproblemen voorkomen
De accu heeft het zwaar te verduren in de winterkou. Zeker als er voornamelijk korte ritten worden gemaakt bestaat de kans dat de dynamo niet genoeg nieuwe stroom aan de accu levert om die weer op te laden. Probeer dus regelmatig een langere rit te maken. Zorg er in ieder geval voor dat je startkabels in de auto hebt liggen. Weet je niet precies hoe je die moet gebruiken? Bel dan de hulpdiensten, ook als je bijvoorbeeld geen lid bent van de ANWB kun je alsnog hulp krijgen via ANWB Pechhulp On-Demand.
Tip 5: Pas je rijgedrag aan
De auto moet de eerste kilometers nog goed opwarmen en gelijk vol gas wegrijden kan een negatief effect hebben op de motor. Rijd de eerste paar minuten daarom wat rustiger dan normaal.
Als er sneeuw ligt of de weg nog glad is houd dan ook extra afstand van je voorganger. De remweg is vaak wat langer en het is verstandig geleidelijk vaart te minderen. Over het algemeen rustiger rijden heeft als voordeel dat je minder snel in de slip raakt. Gebeurt dit toch? Trap dan de koppeling in en stuur de kant op waar je heen wilt tot de banden weer grip hebben.
Ook bij het wegrijden kunnen de banden doorslippen. Trek daarom rustig op en probeer het eventueel in een hogere versnelling. Dan komt er minder kracht op de banden en kun je makkelijker optrekken uit de sneeuw.